måndag 4 februari 2008

Vassa knivar gör susen

När jag bodde hemma hos mina föräldrar insåg jag aldrig vikten av att ha vassa knivar. Att tomater var svåra att skära igenom, att man fick använda sig av muskelstyrka när man skulle hacka grönsaker var inget konstigt. Nu när jag bor med min pojkvän som har fyra vassa knivar (blir de slöa så vässar han knivarna igen, med porslinsbrynet) från Sagaform med märket Edge så förstår jag hur det kan vara så enkelt för kockarna på TV att laga mat. Är du också en sådan som går runt med slöa knivar - gör en investering i nya knivar. En vass brödkniv gör att brödet knappt smular när det ska skäras och den japanska kockkniven (den bredaste på bilden) gör det roligt att hacka sallad och paprika.

1 kommentar:

Ronii sa...

Min far sade en gång, på en föreläsning han höll i: "Är det inte konstigt, att många av oss har köksmaskiner hemma värda flera tusen kronor som vi aldrig använder. Men om man säger åt någon att köpa en kökskniv, som man har användning av varje dag, för åtta hundra kronor tycker de flesta att man är galen!"