onsdag 20 februari 2008

Bröd för vardagar


Jag har bjudit hem några vänner ikväll och jag har inte så mycket att bjuda på, så jag ska passa på att baka bröd - frysen är ändå tom så det är behövligt. Jag bakar nästan alltid samma bröd, eller alternerar mellan ett par tre recept och detta stora bröd är det jag gör oftast.

50 g jäst
1 msk salt
1 msk honung (jag har inte honung så antingen struntar jag i det eller tar socker)
5 dl vatten, ljummet (hellre för kallt än för varmt)
3 dl grahamsmjöl/rågmjöl (jag brukar ta vad som finns på hyllan)
8-9 dl vetemjöl

Blanda ut jästen med saltet och honungen och tillsätt vattnet. Häll i mjölet men spara några deciliter av vetemjölet till utbakningen. Rör ihop och låt jäsa i 1 timme (eller gärna längre) och knåda sedan in det resterande mjölet. Forma till ett stort bröd och lägg på en plåt. Gör några snitt i degytan med en vass kniv och låt sedan jäsa under bakduk i 20 minuter medan ugnen blir varm.
Grädda den mitt i ugnen på 250° i 15 minuter, sänk sedan värmen till 150° och grädda brödet i ytterligare 45 minuter. Brödet ska ha fått färg på undersidan och låta ihålig, då är det klart (om man inte använder termometer, antar jag, men sådant får Camilla berätta om).
Låt svalna på galler.

Inga kommentarer: