måndag 28 januari 2008

Risonisallad

Det kom in ett brev (läs: kommentar, men brev låter trevligare) från Sanna som önskade enkla och billiga recept på grön mat. Självklart bjuder jag på vegetariska recept; kött håller jag mig borta från på grund av miljöskäl och etiska skäl. För en vecka sedan bjöd jag mina föräldrar på en uppskattad middag där detta var huvudrätt, men det här är också vad jag brukar äta vanliga vardagseftermiddagar:

Risonisallad 3-4 pers
2 paprikor
2 kvisttomater
½ rödlök
35 g ruccolasallad
70 g bladspenat
100 g fetaost
0.5 dl osaltade cashewkärnor
solroskärnor
(eventuellt 1 dl bönor eller kikärtor)
2 dl risoni (= pasta, som ser ut som ris)

Dressing: 1 dl olivolja, 2 msk vinäger, 2 pressade vitlöksklyftor, några knippen hackade basilikablad, peppar och örtsalt

Tillagningen är enkel. Skölj grönsakerna och salladen i kallt vatten, hacka grönsakerna och fetaosten. Skölj risonin (annars brukar det bli något slags skum/slem i kokvattnet) och koka med salt efter anvisningarna på paketet. När det har svalnat något blandas det ned i salladen och voilá, en enkel men god sallad. Servera gärna med nybakt bröd.

Inga kommentarer: