tisdag 29 januari 2008

Koka soppa på en spik


Soppa är verkligen bra mat. Man blir skönt mätt, för att citera mamma känns det som "bomull i magen". Billigt är det också! Här är ett recept på superenkel soppa, tyvärr blev det ingen bra bild, men jag var så hungrig att jag inte orkade bry mig speciellt mycket. Gå lite på känsla och se receptet som inspiration, jag måttar sällan då jag lagar mat.


Spenatsoppa
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
En svätt olivolja
Hackad spenat, fryst
1 buljongtärning
Vitt vin
Salt
Vitpeppar
En klick cremé fraiche
Fräs lök och vitlök i lite olja, tills det börjar lukta gott och se mjukt ut. Häll på någon liter vatten, låt det koka upp och häll ner den frysta spenaten. Lägg i buljongtärningen och koka, tills spenaten har tinat och en stund till. Mixa hela härligheten till en slät soppa. Smaksätt med vin, kryddor och avsluta med en klick cremé fraiche för att runda till smakerna. Servera gärna med ägghalvor och ett gott bröd.



Inga kommentarer: